John-Paul K NDO
Home Page Aktuelle NDO'er Del din NDO



Beskrivelse af oplevelsen:

I juni 1998 oplevede jeg et meget ekstremt anfald af klinisk depression, der var forbundet med abstinenser fra lægemidlet Valium. Denne depression førte til, at jeg indtog en potentielt dødelig dosis af lægemidlet flecainid i et selvmordsforsøg, og som følge heraf blev jeg bragt til skadestuen på mit lokale hospital. Jeg var uden puls eller åndedræt i cirka firs minutter. Men i løbet af denne tid fik jeg ilt via hjerte-lunge-redning (HLR). Jeg gennemgik en akut operation for at indsætte kanyler til hjerte-bypass, og tilbragte efterfølgende fjorten dage på hjerte-thorax-intensivafdelingen.

På et tidspunkt blev jeg klar over, at jeg ikke længere oplevede smerte eller havde nogen form for fysisk fornemmelse. Tiden syntes at stå stille. Det var, som om tiden gik i stå, og det samme gjorde al den fysiske smerte og lidelse, som jeg havde oplevet. Visuelt blev jeg opmærksom på, at mit fokus pludselig var delt i to, som om jeg så et billede, men at dette billede var ude af fokus og kunne ses i to udgaver. Det var, som om jeg stirrede på det samme billede, der blev reflekteret to gange, som at kigge ind i to spejle. Denne tilstand var mærkbart stille og rolig.

Pludselig begyndte bevægelse igen, og jeg fik igen en fysiske fornemmelse. Kort efter talte jeg med min mor på intensivafdelingen. Min mor fortalte mig så, at jeg havde fået et hjertestop som følge af at tage min hjertemedicin, og at jeg var på hospitalet.

Baggrundsoplysninger:

Køn:    Mand

Datoen NDO'en fandt sted:  juli 10, 1998

Var der en livstruende begivenhed forbundet med oplevelsen den gang den fandt sted?    Ja. Selvmordsforsøg. Hjertestop.

NDO Elementerne:

Hvordan ser du på din oplevelses indhold?     Positivt

Er der drugs eller medikamenter, der kan have påvirket oplevelsen?   Ja, lægemidler, der bruges til at behandle hjertestop. Lægemidler, der bruges til genoplivning, og nogle beroligende midler.

Var din oplevelse på nogen måde drømmeagtig?   Nej. Jeg har aldrig mistet de fysiske fornemmelser i en drøm, og i den henseende var det meget ulig en drøm.

Følte du dig adskilt fra kroppen?   På hvilket tidspunkt under oplevelsen var du på dit højeste niveau af bevidsthed og årvågenhed?     Jeg tror, at jeg var fysisk død, men jeg husker oplevelsen godt og meget tydeligt.

Var det som om tiden gik hurtigere eller langsommere?   Alt syntes at ske på samme gang; eller tiden gik i stå eller begrebet tid mistede al mening. 

Giv en sammenligning af din hørelse under oplevelsen med din hørelse lige inden oplevelsen fandt sted.   Nej  

Gled du ind i eller gennem en tunnel?  Nej 

Mødte du eller blev du vidende om afdøde (eller levende) væsner?     Nej    

Så du et ikke jordisk lys?     Nej 

Var det som om du trådte ind i en anden, ikke jordisk verden?    Nej

Var det pludselig som om du forstod alting?     Nej    

Kom der scener fra fremtiden til dig?     Nej    

Kom du til en grænse eller begrænsende fysisk struktur?    Nej

Kom du til en grænse eller tærskel hvorfra der ikke var nogen vej tilbage?   Jeg kom til en barriere som det ikke var mig tilladt at overskride. Eller jeg blev sendt tilbage imod min vilje.  

Gud, Åndelighed og Religion:

Hvad var din religion inden oplevelsen?     Katolik

Hvilken betydning tillægger du dit religiøse/spirituelle liv efter din oplevelse?     Buddhist

Skete der en forandring af dine værdier og overbevisninger på grund af din oplevelse?    Ja. Jeg tror ikke længere på Gud. Men jeg tror, at jeg var i et rum mellem kroppe, hvor kun mit sind var til stede.

Var det som om du mødte et mystisk væsen eller en mystisk tilstedeværelse, eller hørte du en udefinerbar stemme?     Jeg mødte et bestemt væsen, eller en stemme som helt klart havde en mystisk eller overnaturlig oprindelse

Angående vort jordiske liv ud over religion:

Forandringer i dit liv siden din NDO er følgende:     Øget

Hvilken ændringer skete der i dit liv efter din oplevelse?   Jeg er mere optaget af at blive et godt menneske og få mest muligt ud af mit andet liv. Jeg tror på, at det ikke var min tid til at dø, og at der er opgaver, som jeg skal udføre før min død.

Er dine forhold blevet forandret specifikt på grund af din oplevelse?   Jeg er ikke længere bange for at dø. Faktisk ser jeg frem til en åndelige modenhed som følge af døden.

Efter NDO'en:

Var oplevelsen vanskelig at beskrive med ord?     Der var ingen klarhed, kun usædvanlige former og oplevelser, der er svære at sætte ord på.

Har du fået nogen psykiske, ikke almindelige eller specielle evner efter din oplevelse som du ikke havde før din oplevelse?    Nej    

Er der en eller flere dele af din oplevelse der er særligt meningsfuld for dig?     Bare at vide, at det fandt sted, og at der er en anden dimension ud over den fysiske.

Har du nogensinde delt denne oplevelse med andre?     Ja, men intet specifikt. Folk ser ud til at være skuffede over, at jeg ikke så en tunnel og mine afdøde slægtninge.

Har noget på et eller andet tidspunkt i dit liv genskabt nogen del af oplevelsen.     Ja. Jeg har praktiseret meditation i de sidste par år, og det gør mig i stand til at huske stilheden og roen i NDO'en.

Er der ellers noget du vil tilføje om din oplevelse?     Det ser ud til at være meget ulig andre NDO'er.